Цариця не забула Іоасафа, який
справив на неї велике враження своєю ученістю, вірою і світлим розумом. За її
указом у
1744 році він був посвячений у
сан архімандрита і призначений намісником
Троїце-Сергієвої лаври — одного з найбільших православних монастирів Російської імперії.
Порядкував у лаврі нін на
протязі трьох років і, незважаючи на безкінечні хвороби, що все більше й більше насувалися
встиг і тут дещо зробити. Він опікувався духовною семінарією, що існувала при лаврі й зробив її чи не
найкращою в Росії, будував знамениту 88-метрову дзвіницю, спорудив Смоленську церкву.
На початку 1748 року помер митрополит Бєлгородської
єпархії преосвященний Антоній і Синод подав цариці Для вибору список претендентів на це місце. Єлизавета зупинилася на
Іоасафі, якого вона завжди пам’ ятала і дуже шанувала. Його викликали до Петербурга і в присутності
Єлизавети та найвищих сановників висвятили на єпископа у Петропавлівському соборі. На цей час йому виповнилося 43 роки.
І знову все довелося починати спочатку. До Бєлгорода прибув на свято
Преображення 6 серпня 1748 року і
цього ж дня відправив літургію в
кафедральному соборі. А там і за
роботу. Єпархія була величезна і складалася з
Курської частини Воронезької губернії і більшою
частиною Слобідської України з центром
містом Харків. В єпархії налічувалося більше тисячі
парафій, самих українських церков було більше
600.
Своє служіння Іоасаф почав з об'їзду своїх територій.
Те що він побачив на власні очі справило на нього гнітюче враження. Церковнослужителі поспіль були малограмотні, та ще й укорінилось правило, коли батько
передавав парафію у спадок сину,
може й зовсім не здатному до церковної служби. Траплялося, що парафії продавали
навіть за гроші. А тут ще вкрай занедбані монастирі з розбещеними неробами-монахами.
Все це вимагало негайної реакції від глави церкви і єпископ з властивою йому
енергією заходився порядкувати. Він постійно був у роз’їздах. Ночував там, де
його застала ніч, бувало, що й у полі, чи то у сільського бідолаги-священика,
що ледь-ледь зводив кінці з кінцями. Ці поїздки якнайкраще впливали на простий
люд, що на власні очі бачив, а часто й густо слухав правдиве слово строгого,
але справедливого Святителя. Тож і йшли до нього віруючі з своїми кривдами і бідами, а він як міг допомагав їм, віддаючи все, що мав. У цей час була розмножена в єпархії написана ним
невеличка книжечка, в
якій був повний виклад правил богослужіння і правил поведінки церковнослужителів.
Єпископ вимагав безвідмовного виконання цих правил від усіх без винятку. Був
завжди строгий і принциповий, часом навіть жорстокий, відзначався великою
силою духу і був людиною святого життя. Завжди дбав про бідних, допомагав їм, часто, перевдягнувшись у простого монаха розносив
милостиню, лікував хворих, навіть рубав дрова і носив воду удовам і одиноким, безпорадним старцям.
Іоасаф багато читав і був приятелем знаменитого українського мандрівного філософа Григорія Савича Сковороди. Вони
частенько зустрічалися і годинами диспутували,
добре розуміючи один одного.
Святитель Іоасаф вважав. що людина повинна пройти земний
життєвий шлях так, щоб духом дозріти для вічного блаженного життя. Необхідно
в постійних трудах зміцнити свій дух і очистити своє серце від пристрастей.
плекаючи в собі чисту любов до Бога і ближніх своїх. Шість днів дано людині
на справи її і працю до вечора кожного дня, а сьомий день і кожний святковий
день — час відпочинку від праці та для єднання з Богом в молитві. Так учив
Святитель Іоасаф і його слово було близьким, зрозумілим для всіх, бо вже годі
його вважали святою людиною.
Багато уваги
Іоасаф приділяв єдиному богословському учбовому закладу в єпархії — Харківському
колегіуму, опікувався будівництвом нових храмів. У цей час він відновив і
розбудував Курський Знаменський монастир, кафедральний собор, архієрейський дім і духовну консисторію в Бєлгороді. Тоді ж написав повчання, послання, родинні
записки і навіть широко відомий у ті часи віршований діалог «Брань чесних
седми добродітелей з седми гріхами смертними». Святитель Невтомно їздив по
єпархії, проповідував у церквах, сам дуже багато молився і сам укладав молитви. Він постійно підтримував зв’язки з своїми батьками, братами і сестрами. В останній час особливо близько
зійшовся з сестрою Параскою, що вийшла заміж за Ізюмського полковника Івана Григоровича Квітку і жила в Харкові. ЇЇ онуком і першим біографом
Іоасафа був видатний український письменник Григорій Федорович Квітка-Основ’яненко.
Збереглися портрети Іоасафа, в тому числі й
прижиттєвий, на них зображена людина досить високого зросту, з худорлявим
обличчям, виразними темно-сірими очима, невеличкою сивою борідкою. Аскетичний
спосіб життя, постійні турботи і тяжкі хвороби вкрай виснажили Святителя і рано
звели його в могилу. Відчуваючи, що земне його життя наближається до завершення,
Іоасаф захотів побачитися з рідними і ще хоч раз, востаннє, відвідати рідні
місця. 29 травня 1754 року Святитель відслужив останню літургію в соборі,
поблагословив і попрощався з присутніми, заявивши при цьому, що Бєлгорода вже він більше не побачить. На ранок його проводжали в далеку дорогу. На вершині пагорба над Бєлгородом Святитель оглянувся і благословив місто, з
яким встиг зріднитись.
Зворушливою була зу
стріч сина з батьком, яка відбулася в горленківському домі в Прилуках. Старий козарлюга Андрій Дмитрович Горленко останні роки свого життя проводив у невеличкій хатині, яку він побудував у
лісі під Прилуками і тільки
вряди-годи навіщав свій дім. Про приїзд поважного гостя йому повідомили заздалегідь і старий вийшов зустрічати сина
до воріт своєї садиби. Підкотила карета, відчинилися дверцята і перед рідними
з’явився знаменитий уже своєю святістю «Великий Господин Преосвященный Иоасаф Епископ Белгородский и Обоянский».
За тодішніми звичаями, всі присутні зустріли
Святителя земним поклоном, не гнулася лише спина в старого Горленка, не звик
козак кланятися будь-кому. А потім випустив з рук начебто ненароком палицю й
нагнувся, щоб її нідняти. Іоасаф все це побачив і зрозумів муки непокірного старого. Він сам
кинувся в ноги батькові обливаючись слізьми, бо для сина, як би високо він не
злетів, батько завжди є батько.
Пробув він у батьківському
домі довгенько, до самої осені, а потім, на початку вересня. попрощався з
своїми і вирушив у зворотну путь. Зупинився на кілька днів у Мгарському
монастирі, відправив літургію у Спасо-Преображенському соборі, молився
перед мощами святого Афанасія. До Бєлгорода він так і не доїхав.
Тяжка хвороба звалила його в місті Грайвороні, що був тоді архієрейською
вотчиною. Сюди до нього зібралися рідні — мати Марія Данилівна, брат Андрій
Андрійович і сестра Параска Андріївна, яку Іоасаф особливо шанував, любовно
називаючи «сестрицею». Вона була при ньому до останніх його хвилин і саме їй
він сказав, що «надмірна суворість життя мого, не дає мені віку дожити».
Хвороба продовжувалася більше двох місяців. Покірливо, терпляче переносив Іоасаф свої страждання. Нікому про них не розповідаючи і не жаліючись. 10 грудня 1754 року він тихо помер десь о п’ятій годині дня. Тіло
покійного нарядили у архієрейське облачения і 15
грудня перевезли до Бєлгорода. Труна була встановлена у Троїцькому кафедральному соборі. Святителя
довго не ховали, більше місяця чекали спеціального указу Синоду з Петербурга,
а потім на півтора місяці
затримався з приїздом переяславський єпископ, якому було доручено здійснити
обряд поховання. Цієї зими у січні й лютому була велика відлига, така, що навіть
річки розлилися, зупинивши надовго всякий рух по дорогах. І весь цей час,
щодня, народ товпився біля труни покійного, дивуючись, що тіло Святителя
залишалося нетлінним.
Урочисте поховання Іоасафа відбулося 23
лютого 1755 року, труну встановили в склепі кафедрального собору, з
південно-західного боку. А через два роки церковнослужителі собору, які були
очевидцями святого життя Іоасафа, вирішили перевірити — в якому стані перебувають
останки Святителя. Відкривши труну, вони побачили, що тіло його збереглося без
будь-яких ознак тління і навіть облачения залишилося без змін. Звістка про це швидко рознеслася по окрузі й сюди почали стікатися
богомольці. Люди йшли помолитися з вірою в те, що Святитель, як і за
життя допоможе в їх бідах і хворобах. За багато років у склепі біля труни Іоасафа
побували тисячі й тисячі людей, серед яких було немало відомих воєначальників,
державних діячів, найвищих представників духовенства. У 1825 році відвідав
склеп російський імператор Олександр І і з того часу, всі
наступні представники дому Романових вважали своїм обов'язком, перебуваючи
в цих краях, помолитися мощам Святителя Іоасафа. Микола І був тут у 1832 році,
Олександр III у 1888-му, Микола II у 1904 році.
|