Раді вітати Вас Гість | RSS

Бібліотека Прилуцької ЗОШ І-ІІІ ступенів №13 імені Святителя Іоасафа Бєлгородського

Шановні користувачі сайту! Пропонуємо вашій увазі нову послугу бібліотеки «Віртуальна довідка». Ви можете надіслати свій запит на електронну адресу біблиотеки. Відповідь надійде на ваш Email, або ви отримаєте її у бібліотеці наступного дня.
 
Меню сайта
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Іоасаф Бєлгородський

Святитель Горленко-єпископ Бєлгородський
03.09.2013, 23:38

Цариця не забула Іоасафа, який справив на неї велике враження сво­єю ученістю, вірою і світ­лим розумом. За її ука­зом у 1744 році він був посвячений у сан архімандрита і призначений намісником Троїце-Сергієвої лаври — одного з найбільших православних мо­настирів Російської імпе­рії. Порядкував у лаврі нін на протязі трьох ро­ків і, незважаючи на без­кінечні хвороби, що все більше й більше насува­лися встиг і тут дещо зробити. Він опікувався духовною семінарією, що існувала при лаврі й зро­бив її чи не найкращою в Росії, будував знамениту 88-метрову дзвіницю, спорудив Смоленську церкву.

На початку 1748 року помер митрополит Бєлгородської єпархії преосвя­щенний Антоній і Синод подав цариці Для вибору список претендентів на це місце. Єлизавета зупинилася на Іоасафі, якого во­на завжди пам ятала і дуже шанувала. Його викликали до Петербурга і в присутності Єлизавети та найвищих сановників висвятили на єпископа у Петропавлівському соборі. На цей час йому виповнилося 43 роки.

І знову все довелося починати спочатку. До Бєлгорода прибув на свято Преображення 6 серпня 1748 року і цього ж дня відправив літургію в  кафедральному соборі. А там і за роботу. Єпархія була величезна і складалася з Курської частини Воронезької  губернії і більшою частиною Слобідської України з  центром містом Харків. В єпархії налічувалося більше тися­чі парафій, самих українських церков було більше 600.

Своє служіння Іоасаф почав з об'їзду своїх те­риторій. Те що він поба­чив на власні очі справи­ло на нього гнітюче вра­ження. Церковнослужителі поспіль були малогра­мотні, та ще й укорінилось правило, коли батько передавав парафію у спадок сину, може й зовсім не здатному до церковної служби. Траплялося, що парафії продавали навіть за гроші. А тут ще вкрай занедбані монастирі з роз­бещеними неробами-монахами. Все це вимагало не­гайної реакції від глави церкви і єпископ з влас­тивою йому енергією заходився порядкувати. Він постійно був у роз’їздах. Ночував там, де його за­стала ніч, бувало, що й у полі, чи то у сільського бідолаги-священика, що ледь-ледь зводив кінці з кінцями. Ці поїздки якнайкраще впливали на простий люд, що на власні очі бачив, а часто й густо слухав правдиве слово строгого, але спра­ведливого Святителя. Тож і йшли до нього віруючі з своїми кривдами і бідами, а він як міг допомагав їм, віддаючи все, що мав. У цей час була розмножена в єпархії написана ним невеличка книжечка, в якій був повний виклад правил богослужіння і правил поведінки церков­нослужителів. Єпископ ви­магав безвідмовного вико­нання цих правил від усіх без винятку. Був завжди строгий і принциповий, ча­сом навіть жорстокий, відзначався великою силою духу і був людиною святого життя. Завжди дбав про бідних, допомагав їм, часто, перевдягнувшись у простого монаха розносив милостиню, лікував хво­рих, навіть рубав дрова і носив воду удовам і оди­ноким, безпорадним стар­цям. Іоасаф багато читав і був приятелем знамени­того українського мандрів­ного філософа Григорія Савича Сковороди. Вони частенько зустрічалися і годинами диспутували, добре розуміючи один од­ного.

Святитель Іоасаф вва­жав. що людина повинна пройти земний життєвий шлях так, щоб духом до­зріти для вічного блажен­ного життя. Необхідно в постійних трудах зміцни­ти свій дух і очистити своє серце від пристра­стей. плекаючи в собі чисту любов до Бога і ближ­ніх своїх. Шість днів да­но людині на справи її і працю до вечора кожного дня, а сьомий день і кож­ний святковий день — час відпочинку від праці та для єднання з Богом в мо­литві. Так учив Святитель Іоасаф і його слово було близьким, зрозумілим для всіх, бо вже годі його вважали святою людиною.

Багато уваги Іоасаф приділяв єдиному бого­словському учбовому за­кладу в єпархії — Хар­ківському колегіуму, опі­кувався будівництвом но­вих храмів. У цей час він відновив і розбудував Курський Знаменський монастир, кафедральний собор, архієрейський дім і духовну консисторію в Бєлгороді. Тоді ж написав повчання, послання, родинні записки і навіть широко відомий у ті часи віршо­ваний діалог «Брань чесних седми добродітелей з седми гріхами смертни­ми». Святитель Невтомно їздив по єпархії, проповідував у церквах, сам дуже багато молився і сам укладав молитви. Він постійно підтримував зв’язки з своїми батьками, братами і сестрами. В остан­ній час особливо близько зійшовся з сестрою Па­раскою, що вийшла заміж за Ізюмського полковника Івана Григоровича Квітку і жила в Харкові. ЇЇ онуком і першим біографом Іоасафа був видатний ук­раїнський письменник Григорій Федорович Квітка-Основ’яненко.

Збереглися портрети Іо­асафа, в тому числі й прижиттєвий, на них зо­бражена людина досить високого зросту, з худорлявим обличчям, виразни­ми темно-сірими очима, невеличкою сивою борідкою. Аскетичний спосіб життя, постійні турботи і тяжкі хвороби вкрай виснажили Святителя і рано звели його в могилу. Від­чуваючи, що земне його життя наближається до за­вершення, Іоасаф захотів побачитися з рідними і ще хоч раз, востаннє, відвідати рідні місця. 29 травня 1754 року Святи­тель відслужив останню літургію в соборі, побла­гословив і попрощався з присутніми, заявивши при цьому, що Бєлгорода вже він більше не побачить. На ранок його проводжали в далеку дорогу. На вершині пагорба над Бєлгородом Святитель огля­нувся і благословив місто, з яким встиг зріднитись.

 

 


Зворушливою була зу стріч сина з батьком, яка відбулася в горленківському домі в Прилуках. Старий козарлюга Андрій Дмитрович Горленко останні роки свого життя проводив у невеличкій хатині, яку він побудував у лісі під Прилуками і тіль­ки вряди-годи навіщав свій дім. Про приїзд по­важного гостя йому повідомили заздалегідь і старий вийшов зустрічати сина до воріт своєї садиби. Підкотила карета, відчинилися дверцята і перед рідними з’явився знаменитий уже своєю святістю «Великий Господин Преосвященный Иоасаф Епископ Белгородский и Обоянский». За тодішніми звичаями, всі присутні зустріли Святителя земним поклоном, не гнулася лише спина в старого Горленка, не звик козак кланятися будь-кому. А потім випустив з рук начебто ненароком палицю й нагнувся, щоб її нідняти. Іоасаф все це побачив і зрозумів муки непокірного старого. Він сам кинувся в ноги батькові обливаючись слізьми, бо для сина, як би високо він не злетів, батько завжди є батько.

Пробув він у батьківському домі довгенько, до самої осені, а потім, на початку вересня. попро­щався з своїми і вирушив у зворотну путь. Зупинив­ся на кілька днів у Мгарському монастирі, відправив літургію у Спасо-Преображенському соборі, мо­лився перед мощами святого Афанасія. До Бєлгорода він так і не доїхав. Тяжка хвороба звалила його в місті Грайвороні, що був тоді архієрейською вотчиною. Сюди до нього зібралися рідні — мати Марія Данилівна, брат Андрій Андрійович і сестра Параска Андріївна, яку Іоасаф особливо ша­нував, любовно називаю­чи «сестрицею». Вона бу­ла при ньому до останніх його хвилин і саме їй він сказав, що «надмірна су­ворість життя мого, не дає мені віку дожити». Хвороба продовжувалася більше двох місяців. Покірливо, терпляче перено­сив Іоасаф свої страждан­ня. Нікому про них не розповідаючи і не жаліючись. 10 грудня 1754 року він тихо помер десь о п’ятій годині дня. Тіло покійно­го нарядили у архієрей­ське облачения і 15 груд­ня перевезли до Бєлгорода. Труна була встановле­на у Троїцькому кафе­дральному соборі. Свя­тителя довго не ховали, більше місяця чекали спе­ціального указу Синоду з Петербурга, а  потім на півтора місяці затримався з приїздом переяслав­ський єпископ, якому бу­ло доручено здійснити об­ряд поховання. Цієї зими у січні й лютому була ве­лика відлига, така, що на­віть річки розлилися, зу­пинивши надовго всякий рух по дорогах. І весь цей час, щодня, народ товпив­ся біля труни покійного, дивуючись, що тіло Свя­тителя залишалося нетлін­ним.

Урочисте поховання Іоасафа відбулося 23 люто­го 1755 року, труну вста­новили в склепі кафедра­льного собору, з південно-західного боку. А через два роки церковнослужи­телі собору, які були оче­видцями святого життя Іоасафа, вирішили переві­рити — в якому стані пе­ребувають останки Святи­теля. Відкривши труну, вони побачили, що тіло його збереглося без будь-яких ознак тління і навіть облачения залишилося без змін. Звістка про це швид­ко рознеслася по окрузі й сюди почали стікатися богомольці. Люди йшли помолитися з вірою в те, що Святитель, як і за життя допоможе в їх бі­дах і хворобах. За багато років у склепі біля труни Іоасафа побували тисячі й тисячі людей, серед яких було немало відомих воєначальників, держав­них діячів, найвищих представників духовен­ства. У 1825 році відві­дав склеп російський імператор Олександр І і з того часу, всі наступні представники дому Рома­нових вважали своїм обо­в'язком, перебуваючи в цих краях, помолитися мо­щам Святителя Іоасафа. Микола І був тут у 1832 році, Олександр III у 1888-му, Микола II у 1904 році.

 

Категорія: Іоасаф Бєлгородський | Додав: Администратор
Переглядів: 668 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Контакти

Наша адреса:
м. Прилуки вул. Шмідта, 36

Телефон:
(04637)7-40-00

Електронна пошта:
biblio0013@mail.ru

Графік роботи

Працює 8.00 - 17.00
Прийом читачів 9.00 - 16.00
Перерва 12.00 - 13.00
Вихідні субота, неділя
Останній день місяця - санітарний


Snickers © 2011-2024
Створити безкоштовний сайт на uCoz