У 1713 році Марія Данилівна відвезла
свого старшенького на навчання до Києво-Могилянської академії, У той час повний
курс навчання в академії студенти проходили за 12 років. Підготовка була дуже
грунтовна, про що свідчать предмети, які викладалися тоді в академії. Окрім слов’яно-руської
мови, тобто тогочасної української літературної,
вивчали ще церковнослов’янську, польську, латинську, грецьку, давньоєврейську,
німецьку і французьку мови, історію, географію, математику, астрономію, катехизис, поетику, риторику
і діалектику, філософію і богослов’я. Двері академії були широко відчинені
для всіх без винятку, але вчитися могли далеко не всі. Таке навантаження могли
витримати найбільш обдаровані діти.
Навчався Яким успішно й з великим бажанням.
Його вчителем був ректор академії, один із найвидатніших діячів української
культури XVIII століття Феофан Прокопович, що згодом був викликаний царем
Петром до Петербурга і фактично очолив російську православну
церкву. Притулком для Якима, під час його навчання в академії була келія його
дядька Пахома в лаврі. Саме там він почував себе якнайкраще, оточений увагою і
любов'ю. З дядьком він часто-густо відвідував печери лаврських святих, споглядав
подвижницьке життя монахів, молився у величному Успенському соборі. Все це справляло велике
враження на юну душу студента.
У 1715 році повернувся з заслання батько,
а на його місце відправили діда Дмитра, що тільки-но повернувся з еміграції. Яким
частенько став навідуватися до батьківського дому в Чернявщині. Андрій
Дмитрович знову почав набирати силу і вагу в Гетьманщині, недаремно у 1725 році
саме його призначили командувати українськими козаками, яких відправляли у
далекий похід до Ірану. Приїжджаючи до рідних Яким спостерігав, як гостинні батьки приймали у себе
численну свою рідню, сусідів і знайомих. Тоді самітнє життя чернявських хуторян змінювалося на
очах і величезний, старовинний, горленківський будинок з безліччю кімнат ледве
вміщував у своїх стінах гостей. Ошатні гайдуки на срібних тацях розносили
гостям вишукані наїдки й напитки. І мабуть незвично було бачитіи серед хмільного гаму й веселощів,
одинокого юнака, що сидів осторонь і зачудовано дивився на людей, які його оточували. Йому
все це стало чужим назавжди. І ніхто, навіть мати і батько не знали, що Яким
потай від рідних став послушником Києво-Межигірського монастиря. Це сталося у 1723
році, коли йому виповнилося 18 літ. Довго потім у наших краях розповідали, що
Яким, відвідуючи батьків, нерідко на відувався у сусіднє село Замістя, де на
схилі високого лівого берега Удаю притулилася старовинна кам'яна капличка, яка
збереглася може ще й з домонгольських часів. Це було його улюблене місце. У цій
капличці самітній юнак подовгу молився, благаючи Бога зглянутись над
многостраждальною Україною, над її колись вільним козацьким народом, над
рідними, які гинуть в неволі на чужині. Старі діди розповідали навіть, що
капличку відбудував сам Яким, своїми руками. Ще й на початку XX століття у
старому саду поміщиці Закревської в Заімісті показували купу каміння на місці
каплички.
У цей час молодий монах випробуючи й гартуючи
свою волю, вів надзвичайно скромний, аскетичний спосіб життя. Більше року він
зовсім не вживав вареної страви й задовольнявся лише сирими овочами
і фруктами. 27 жовтня 1725 року у печері Межигірського Спаського монастиря Ігумен
постриг його в монахи, а ще через два роки в Києво-Братському монастирі
відбувся обряд прийняття схими — Яким Горленко
повністю відрікся від світського життя й одержав нове ім’я Іоасаф. Це сталося
на свято Введення Пресвятої Богородиці у 1727 році.
|