Урочисте поховання Іоасафа відбулося 23
лютого 1755 року, труну встановили в склепі кафедрального собору, з
південно-західного боку. А через два роки церковнослужителі собору, які були
очевидцями святого життя Іоасафа, вирішили перевірити — в якому стані перебувають
останки Святителя. Відкривши труну, вони побачили, що тіло його збереглося без
будь-яких ознак тління і навіть облачения залишилося без змін. Звістка про це швидко рознеслася по окрузі й сюди почали стікатися
богомольці. Люди йшли помолитися з вірою в те, що Святитель, як і за
життя допоможе в їх бідах і хворобах. За багато років у склепі біля труни Іоасафа
побували тисячі й тисячі людей, серед яких було немало відомих воєначальників,
державних діячів, найвищих представників духовенства. У 1825 році відвідав
склеп російський імператор Олександр І і з того часу, всі
наступні представники дому Романових вважали своїм обов'язком, перебуваючи
в цих краях, помолитися мощам Святителя Іоасафа. Микола І був тут у 1832 році,
Олександр III у 1888-му, Микола II у 1904 році.
Розповідали про безліч випадків чудесного
зцілення людей, які відвідали склеп з мощами Іоасафа. Слава про нього рознеслася
по всьому світу. В народі весь цей час вважали його святим, але офіційне
проголошення православною церквою відбулося лише у 1911 році. Дав на це згоду «ко благу всего народа
русского» і цар Микола II. 4 вересня 1911 року відбулося
урочисте відкриття мощей Святителя в присутності представників імператорського
дому великої княгині Єлизавети Федорівни і великого князя Костянтина Костянтиновича. З цього
часу 10 грудня й 4 вересня стали офіційними церковними святами угодника
Божого Святителя Іоасафа. В Росії, а особливо в Україні, майже в кожній
церкві, в соборах і монастирях, одне з почесних місць займали ікони з зображенням
Іоасафа.
В 1913 році в Петербурзі було створене
братство Святителя Іоасафа. Його членами стали високоповажні державні
й військові діячі, відомі діячі культури, представники старовинних шляхетних
українських родів Горленків, Стороженків, Жевахових. Братство займалося
просвітницькою діяльністю, благодійництвом, приймало участь у будівництві
унікального храму-пам’ятника Святителю Іоасафу в селі Замісті на Прилуччині. Закладка цього
храму відбулася 3 липня 1912 року при безпосередній участі високопреосвященнішого
Назарія архієпископа Полтавського і Переяславського. Будівництво велося на пожертвування
віруючих, в числі яких був і сам цар Микола II, який вніс від себе 5
тисяч карбованців. Урочиста посвята церкви, в присутності тисяч прилучан і
гостей відбулася 5 вересня 1913 року.
А потім прийшли часи, коли світ
перевернувся, коли до влади прийшли люди, для яких не існувало нічого святого,
люди, які принесли насилля і кров, горе і страждання цілим народам. Дісталося
не тільки простим смертним. але й святим також. Уже після жовтневого перевороту
1917 року до Троїцького собору, в Бєлгороді увірвався натовп «революційних матросів»
в безкозирках, з гвинтівками через плече. Матроси з сміхом і
гамом полізли до склепу і зажадали від служителів церкви відкрити труну
Святителя Іоасафа. Ніякі благання не допомогли і довелося відкрити труну для того,
щоб матроси переконалися, що перед ними дійсно нетлінні мощі, а не воскова
фігура. Після цього деякі з них поставили свічки й тихенько покинули собор.
Цей випадок ще збільшив популярність Святителя серед народу і потік богомольців
до Бєлгорода не тільки не зменшився, але набагато збільшився, навіть у ті буремні
роки революцій і братовбивчої війни. Це все було не до вподоби новій владі, яка
уже в ті часи почала добиратися вже й до православних святих. Рішенням Бєлгородського
повітового з’їзду рад 1 грудня 1920 року спеціально призначеній комісії було
доручено розкрити мощі Іоасафа. Члени цієї комісії розкрили дорогоцінну раку, витягли труну й поставили її на стіл посеред собору. Під покривалом, у саккосі,
омофорі й митрі лежав з складеними на грудях руками святий Іоасаф. Ножицями
розрізали облачення і
побачили під ним жовте висохле тіло, на голові ріденьке, рудувато-сиве волосся,
міцно стиснуті зуби, глибоко запалі очі. «Воинствующим безбожникам» і цього було замало. В одному місці розрізали шкіру, подовбалися
в плоті, потім розпенехали живіт і заглянули в нутрощі. У
акті комісія глибокодумно зазначила, що «...весь труп совершенно высохший... находится в стадии мумификации и окаменения вследствии того, что при погребении был
положен в сухую пористую песчаную почву». За роботою
комісії слідкував цілий натовп зівак, яких набилося повнісінький собор. Церковнослужителі
взяли на руки роздягнутого і знівеченого Іоасафа і високо піднявши показали
його людям. Кампанія явно провалилася — представники влади, серед яких був і
працівник Курського обкому, та й прості люди ще раз переконалися, що
останки святого і через 175 років залишилися нетлінними. Та все ж мощі відправили
спочатку до атеїстичного музею в Москву, як доказ «попівської облуди», а
потім і до Ленінградського музею історії релігії й атеїзму, що знаходився в
знаменитому Казанському соборі на Невському проспекті. Після війни в Бєлгороді, тепер
уже обласному центрі Росії, велася підготовка до створення краєзнавчого музею і
до Ленінграда за експонатами послали представника влади, ось він і побачив у
фондах музею ящик з мощами Іоасафа. В Бєлгород їх не віддали, а
помістили в експозицію, яка викликала приплив відвідувачів, а вірніше богомольців-паломників,
які потоком йшли до музею і відкрито молилися мощам Іоасафа. Коли про це дізналися
в Бєлгородському обкомі, вони відразу відмовились від своїх задумів боячись «...оживления культа Иоасафа Горленко на юге России и на Украине».
Та ще й на цьому не закінчилась посмертна одісея Святителя. У 1970 році мощі Іоасафа, що тепер уже
зберігалися у підземеллі Казанського собору вирішили закопати, бо в місті
з’явилися випадки захворювання холерою. Але робітники-реставратори, яким було доручено
цю справу, зробили по-своєму і ящик з мощами хоча й закопали, але не в сирій
землі, а в шлакову засипку на горищі собору. У 1991 році їх там знайшли,
відкопали і перенесли до собору. Про все це розповів журналіст Невзоров у своїй передачі «600 секунд». Спеціальна
комісія дослідила мощі й підтвердила, що це дійсно останки Іоасафа Бєлгородського.
Потім мощі перенесли до Преображенського собору. 13 липня 1991 року Патріарх Московський
Алексій II, разом з митрополитом Ленінградським, архієпископами
Курським і Тамбовським, єпископами Новгородським, Ульяновським, Істринським і
Подольським при величезному напливі віруючих здійснили в соборі молебен Святителю Іоасафу. 11 серпня 1991 року мощі перевезли до Москви і помістили
в патріаршому Богоявленському соборі, де вони й перебували до З вересня. Всі ці
дні, по черзі, всі Московські парафій здійснювали молебні перед ракою з мощами Іоасафа. З вересня мощі були перенесені до
Курського Сергієво-Казанського кафедрального собору, а звідти 16 вересня в Бєлгород.
Супроводжував мощі з Курська до Бєлгородського Преображенського собору Патріарх
Московський Алексій II. І в Курську і в Бєлгороді у ці дні відбулися велелюдні урочистості, на які, здавалося б,
зійшлася вся православна Русь. Святитель Іоасаф нарешті знову знайшов спокій,
можливо й назавжди.
|